Zarządzanie czasem czy sobą? Metoda „SMART”

 Samrt3SMART (2)zarzadzanie-czasem-jpgWSCMS

Wczoraj podjąłem temat czasu. Przyznam, że to niełatwe zadanie.  Trudno odpowiedzieć na pytania: Czas – czym jest? Lub – co to jest czas? Na jego temat usłyszeć możemy na przykład: że jest wartościowym kapitałem, nie jest na sprzedaż, nie daje się zaoszczędzić, zmagazynować ani rozmnożyć. Również, że ucieka stale i nieodwołalnie. Liczni wśród nas mówią, że czas to życie i nie można go zatrzymać. Popularnym „chodzącym” powiedzeniem jest sformułowanie:  „Czas to pieniądz, a pieniądz to więcej niż czas”.
Czy w ogóle można zarządzać czasem? Uważam, że zarządzać możemy przede wszystkim sobą.  A pytanie/a powinny być skonstruowane inaczej. Jak dążyć do sukcesu dzień po dniu? Jak być zadowolonym i szczęśliwym? Jak nie zmarnować samemu swojego życia?
Mimo tak postawionych pytań nie powinna nam zniknąć  z pola widzenia spostrzeżenie Seneki, który powiedział: “Z czasu albo się nas ograbia, albo się go od nas wyłudza, a to, co pozostaje, znika niepostrzeżenie”

Dlatego powinniśmy postawić na osobistą efektywność, czyli osiąganie rezultatów przy optymalnym wykorzystaniu zasobów.
Jak być więc efektywnym? Najkrócej rzecz ujmując należy: mieć cel, wiedzieć jakie zadania przyczynią się do osiągnięcia celu, znaleźć czas na ich realizację.

Dopiero w takim ujęciu i kontekście można mówić o efektywnym zarządzaniu czasem, które pomoże nam:

  • zdobyć rozeznanie co do przyszłych działań i planów,
  • zachować większą swobodę twórczego działania,
  • lepiej radzić sobie ze stresem,
  • zyskać więcej wolnego czasu,
  • konsekwentnie i systematycznie realizować cele, by nadać życiu sens i kierunek.

Jedną z najważniejszych umiejętności efektywnego zarządzania jest wyznaczenie celów. Nasze planowanie będzie efektywne jedynie wtedy, gdy będziemy umieli dobrze określać cele. Przede wszystkim cele powinny być tylko naszymi celami, a nie celami innych ludzi. Druga ważna cecha dobrze wyznaczonego celu jest pozytywny sposób jego sformułowania (nie: „nie będę się już spóźniać na spotkania z Tobą”, a: „na spotkania z Tobą będę przychodzić punktualnie”). Warto zapisywać nasze cele, zanotowane będą bardziej motywowały.

Wyznaczaniu  i określaniu celów służy wiele metod. Jedną z nich jest metoda „SMART”. To pięć kryteriów, które ma spełniać dobrze sformułowany cel:

  • Specific and clear (Specyficzny, prosty, konkretny) – Czego dokładnie chce? Kiedy dokładnie chcę to uzyskać? Kiedy wyobrażę sobie, że już to mam, co czuję, słyszę i widzę?
  • Measurable (Mierzalny) – Wyznaczę sobie kryterium, po którym poznam, że cel został osiągnięty. W jaki sposób zmierzę, czy cel został osiągnięty? Określę, po czym rozpoznam, że jestem na dobrej drodze do osiągnięcia mojego celu.
  • Achievable (Atrakcyjny, osiągalny) – Cel, jaki sobie stawiam, musi być wykonalny. Potrzebuję do jego zrealizowania czasu i innych zasobów. Gdzie mogę znaleźć zasoby? Jak mogę wpłynąć na innych, by pomogli mi go osiągnąć? Od czego zacznę realizacje celu?
  • Relevant (Realistyczny, odpowiedni dla mnie) – Jaką mam motywację do osiągnięcia tego celu? Dlaczego chcę go osiągnąć? Dlaczego jest to dla mnie ważne? Czy jest spójny z moimi wartościami? Jak zmieni się moje życie, kiedy już go zrealizuję? Czy jest coś, co mnie powstrzymuje przed jego osiągnięciem?
  • Time dimensioned (Terminowy, określony w czasie) – Kiedy zrealizuje ostatecznie mój cel? Kiedy mam przestać go realizować? Jak często mam wykonywać prace na rzecz jego realizacji? (konkretnie, np. 2 razy w miesiącu, a nie „często”). Kiedy wykonam pierwszy krok, aby zacząć ten cel realizować?

Jutro zaprezentuję „Matrycę Eisenhowera” i „Zasadę Pareto”. Zapraszam

Prezentacja:NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS ZARZĄDZANIA SWOIM CZASEM

Mem i zdjęcia : internet